Companyies teatrals Catalanes
DAGOLL DAGOM
És una
companyia de teatre que va ser fundada pel director i poeta Joan Ollé. El 30
d’abril de 1974 va estrenar el seu primer treball: “Yo era un tonto y lo que he
visto me ha hecho dos tontos” basat en poemes de Rafael Alberti.
L’any 1975 estrena l’ escenificació oberta sobre poemes de Joan Salvat
Papasseit “Nocturn per acordió”
amb música de Ramon Muntaner i col·laboració de Lluís Llach.
El llançament de la companyia cara al gran públic, així com la seva
professionalització es va produir l’any 1977 amb “No hablaré en clase” espectacle sobre els records de la infància a
l’època franquista.
COMEDIANTS
Comediants és un col·lectiu format per actors, músics i artistes de tot
tipus dedicat per complet al món de la creació.
Tot i que bàsicament se’l
coneix com a grup teatral, el cert és que compta en el seu haver amb una
variada producció en els camps més dispars. Dissenys, discos, llibres,
projectes festius, pel·lícules, vestuari, materials pedagògics o sèries de
televisió són algunes de les diferents activitats que l’equip ha anat
desenvolupant.
Qualsevol lloc pot servir com
a escenari (un carrer, una plaça, tot un barri, un riu, un prat, l’ Aqüeducte
de Segòvia, l’Estadi Olímpic, l’estació de metro de Times Square o el llac de
Banyoles), qualsevol element pot ser dramatitzat (un vas de llet, un llit, un
capgròs…) i qualsevol tipus de llenguatge (mim, clown, comedia dell’arte,
titelles…) és perfectament vàlid, per tal d’arribar a l’espectador, sense
establir distinció d’edat.
Des dels seus orígens a l’any 1971, Comediants ha
estat unit al que podem definir com esperit festiu de l’existència humana. Totes les nostres creacions
s’inspiren en símbols, mites, rituals i cerimònies paganes, populars,
religioses o iniciàtiques que celebren el pas cíclic dels humans damunt la
Terra.
Per tant les nostres representacions i espectacles
van més enllà del fet purament teatral o musical i busquen reactivar les profundes arrels festives que
ens cohesionen com a espècie i ens connecten amb la natura de la qual formen
part. Així hem anat creant un mètode de treball en el que no existeixen
possibles limitacions.
LA FURA DELS BAUS
És excentricitat, innovació,
adaptació, ritme, evolució i transgressió. Aquesta essència tan pròpia i única
la va portar a ser pionera en reconceptualitzar dos dels aspectes més
importants de tot art dramàtic: l’espai i el públic. Així doncs,
respectivament, van redefinir l’espai d’actuació -traslladant-ho a espais no
convencionals- i van canviar de passiu a actiu el paper del públic, trencant
d’aquesta manera la “quarta paret”.
La inquietud i la necessitat
constant d’explorar noves tendències artístiques han desenvolupat, mitjançant
un procés de creació col·lectiva, un llenguatge, un estil i una estètica
propis. El que avui en dia s’anomena “llenguatge furero”, que han sabut portar
a diferents gèneres artístics: l’art escènic, l’òpera, el cinema o el
macroespectacle.
La capacitat d’unir i adaptar
carnalitat i misticisme; naturalesa i artifici; grolleria i sofisticació;
primitivisme i tecnologia, en cadascun dels seus espectacles, ha aconseguit
l’èxit i el prestigi internacional de La Fura dels Baus.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada